کد مطلب:301653 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:207

نجفقلی ملقب به امین الشرع (جد علامه امینی)


مرحوم امین الشرع در سال 1257 هجری قمری [1] بدنیا آمد و مدتی از زندگی خود را در سردها (یكی از توابع تبریز) گذرانید و سپس به تبریز مهاجرت نمود و برای همیشه در آنجا مقیم گشت. وی فردی عالم و صاحب و متقی بود و حیات خویش را مصروف كسب علوم دینی نمود و در شعر و ادب و مكارم اخلاقی به حظی وافر دست یافت. امین الشرع شعر نیز می سرود و قصائدی در مدح ائمه ی اطهار علیهم السلام دارد كه هم اكنون در دست است. او در شعر خود


به «واثق» تخلص می كرد و نقش مهر او- آنطوری كه در پشت بعضی از رسائلش مشهود است- «الواثق بالله الغنی عبده نجفقلی» بوده است.

وی در سن 83 سالگی در شب جمعه هفتم جمادی الاولی سال 1340 هجری یك ساعت پیش از اذان صبح- دیده از جهان فروبست و بصورت امانت در محل وفات خود (تبریز) دفن گردید. علامه امینی می فرمودند: 12 سال پس از فوت مرحوم جدم (نجفقلی) وقتی كه او را از قبرش بیرون آوردیم تا به نجف اشرف منتقل نماییم با نهایت تعجب و شگفتی دیدیم كوچكترین تغییری در جنازه ی این مرد بزرگوار بوجود نیامده است، و حتی مویی از محاسن شریفش نریخته است.

مرحوم امین الشرع پس از انتقال به نجف اشرف در جوار مولای متقیان امیرمومنان- در وادی السلام- بخاك سپرده شد.


[1] خوانندگان عنايت داشته باشند كه پس از اين به جهت اختصار بجاي «هجري قمري» به ذكر لفظ «هجري» اكتفا مي كنيم؛ لذا هر كجا كه لفظ هجري را بطور مطلق ديديد منظور هجري قمري است.